He gasten,
Even een kort verslag van mijn rondzwervingen nog voor het nieuwe jaar. In Greymouth heb ik enorm genoten van kerst. Ik heb een kerstnachtdienst bezocht in een Anglicaanse kerk, samen met 5 andere hostel-bezoekers. Een mooie dienst! De volgende dag zijn we met zijn vieren naar een community lunch geweest van de gezamenlijke kerken; ook lachen. Alleen wel gek dat iedereen behoorlijk snel weg was na het eten. Maar het was gezellig en erg lekker! Om 3 uur was er vervolgens food in het hostel, waar ik maar een klein beetje heb meegedaan, ook al had ik nog niet bepaald honger. 's Avonds heb ik samen met Ben (UK) lasagne geklust en het samen met een stel uit Finland opgegeten. Erg rielekst.
De volgende dag had ik een lift naar Franz Josef Glacier. Toen ik daar aankwam regende het pijpenstelen en was het 14:30 u. Toen ik om 15:30 nog geen lift had en behoorlijk nat begon te worden, heb ik maar een hostel gepakt voor de nacht en half Lord of the Rings gekeken omdat de regen pas 's avonds laat ophield.
Een dag later kreeg ik een goede lift naar Wanaka, waar ik een hostel vond dat nog niet volgeboekt was. Wanaka is mooi! Het is gelegen aan een groot meer (Lake Wanaka) en in het midden van een vlakte tussen bergen. Door die vlakte wordt het uitzicht wat lieflijker dan het is wanneer je midden tussen de hoge bergen zit. Echt erg mooi. De foto's komen later wel, aangezien ik geen cardreader heb hier.
Zondag ben ik weer naar een Anglicaanse dienst geweest, waar 2 kinderen gedoopt werden. Mooi om bij te zijn. Vervolgens heb ik 's middags een enorm mooie klim gedaan op Mount Roy, tot een hoogte van krap 1600 m (vanaf iets van 600 volgens mij). Mooi uitzicht! En heerlijk naar beneden gewandeld met Bebo Norman in mijn oren.
Maandag heb ik een cursus Rock Climbing gedaan. Niet zoals ik wilde, een hele dag, maar een halve aangezien er maar 1 andere boeking was. Maar omdat we met zijn 2en waren, was dat lang genoeg! Ik voel mijn onderarmen nog steeds. We hebben 6 climbs gedaan. Een 12, een 14 met een stukje 16 (waar ik niet doorheen kwam... lastig, zo'n overhang!), nog een 14, een 16 en een 17. Die allemaal met toproping, waarbij je gezekerd bent door een touw tot bovenaan de klim. En aan het eind hebben we nog een 14 geprobeerd met lead-climbing, waarbij je jezelf zekert aan de ankers in de muur en vervolgens naar het volgende anker klimt. Als je valt tijdens lead climbing, heb je kans dat je 2x de afstand tussen de ankers valt, wat dus een behoorlijke schok is. Echt supermooi, dat klimmen! Ik ga alleen nog wel even moeten oefenen denk ik; de eerste keer dat ik een overhang tegen kwam, kon ik er met geen mogelijkheid doorheen komen en waren mijn armen op een gegeven moment te moe om het nog te proberen. Genieten in elk geval.
De rest van de dag heb ik genoten van het weer, in het meer gezwommen, in de zon gelezen en de was gedaan. 's Avonds nog een heerlijke korte wandeling gedaan bij een mooie zonsondergang.
De volgende dag was het liften wat lastiger, maar ging uiteindelijk prima. Na een uur had ik een lift van Wanaka naar Twizel. Dat bleek zo'n saai stadje dat ik doorging naar Lake Tekapo; ik moest alleen 1,5 uur met mijn sunhat in de zon staan voor ik een lift kreeg. Gelukkig had ik John Mayer voor de muziek. Enorm genoten van de scenery on the way. Mooie glooiende velden en bergen.
Toen ik in Lake Tekapo aankwam heb ik een mooie wandeling gemaakt naar de summit van Mount John, waar je echt een heel mooi uitzicht hebt op de 'lage' bergen dichtbij, en het meer zelf, en op de ketens van het Mount Cook national park in de verte.
Ik wilde nog wel graag naar Mount Cook, maar het weer was niet zo best. Helaas dus maar wat eerder naar Christchurch. Toen ik vanmorgen wakker werd om 7.30 om een korte wandeling samen met mijn Duitse kamergenote te doen voor het uitchecken, bleek een Duits stel naar Christchurch te gaan. De wandeling dus maar overgeslagen en een heerlijke lift naar Christchurch gehad. Hier vervolgens rondgewandeld en de gitaar gecheckt die ik ga kopen (zag hem 2 weken geleden in de winkel en de prijzen zijn gunstig door de een goede koers met de Euro). Een Fender Strat DeLuxe (Sunburst)... supermooi! Heerlijk geluid.
Vanavond breng ik New Year's Eve door in Christchurch. Ik zag al een podium op het Cathedral Square, dus er komt vast wat moois. En hier in het hostel doen ze om 6 uur zelfgemaakte pizza's, dus ook genieten.
De komende dagen ga ik misschien naar het Banks Peninsula. Even zien wat het wordt. Lijkt me mooi om nog wat mooie wandelingen te doen tot ik maandagnacht op het vliegveld ga tukken en om 4 uur moet inchecken.
Overigens hoop ik dat jullie gebruik maken van het natuurijs in Nederland! Jammer dat ik dat mis...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Ha Ruben, dat klinkt allemaal weer supervet.
Hier is het inderdaad lekker schaatsen, gisteren een rondje Abtswoudse bos, en "we zijn nog maar net begonnen".
Een reactie posten