zondag 1 maart 2009

Sweet Home Alabama

De laatste ogenblikken zijn aangebroken! Een laatste keer koffie met Kevin, een PhD student bij NICTA, geboren in Hong Kong en hier sinds 17 jaar. Mijn spullen inpakken, mijn bureau opruimen. Zometeen de laatste lunch hier en ervandoor.

In de laatste week heb ik nog genoten van Sydney. Een paar café'tjes gepakt, een mooie wandeling bij Manly, een van de Harbour Bridge Pylons beklommen. Kortom, nog even de tourist uitgehangen.

Ik moet helaas nog wat werk aan mijn scriptie doen wanneer ik terug ben. Ik hoop daar een week of twee mee bezig te zijn. Waarschijnlijk studeer ik dus af in april.

Ik ga mijn computer inpakken, lunchen en richting het vliegveld! Tot snel. Ik zie ernaar uit jullie weer te zien!

vrijdag 13 februari 2009

Vakantie! part 2

Heuj!

Het is weer even vakantie! Ik heb afgelopen donderdag de conceptversie van mijn thesis ingestuurd, en wacht nu op commentaar. In de tussentijd ga ik een week naar Cairns om daar een duikcursus te doen, die morgen start. Supervet. Ik hoop alleen dat het gaat werken met mijn oren die de laatste keer dat ik probeerde te duiken wat moeilijkheden gaven. Maar we gaan het zien!
Na de cursus hoop ik wat tijd te hebben om naar de Atherton Tablelands te gaan, en daar te wandelen. Wanneer ik vervolgens terug ben is het tijd om de eventuele opmerkingen van mijn begeleider te verwerken en mijn thesis aan te passen. Ik heb daarvoor nog 1 weekje in Sydney, waarin ik ook mijn presentatie wil maken, en nog even voor de laatste keer in Sydney wil rondfietsen :).

De afgelopen 3 weken heb ik hard gewerkt aan mijn scriptie. Een tijdje mijn eigen kamer hebben was best rielekst :). Was 's avonds wel steeds moe en heb veel films gekeken en wat boeken gelezen. En bijna heel Planet Earth (vette documentaire), die ze daar hadden liggen. In de weekeinden ben ik af en toe een avond naar Bondi Beach geweest om met mijn oude roommate Oli een paar biertjes te doen in Beach Road Hotel. Australia day heb ik besteed met wat gasten (ook Engelsen) die ik op Fraser Island heb ontmoet; een bbq en pils in hun appartement. Gezellig.

Intussen kijk ik uit naar het weerzien in de lage landen. Het was enorm goed en mooi om een tijdje aan deze kant van de wereld te zijn, maar ik heb inmiddels wel weer zin in thuis.

Overigens bof ik wel met de timing volgens mij. Het is nu wel regenseizoen in Cairns, maar de komende 4 dagen regent het hier pijpenstelen en valt het daar wel mee. Ik hoop dat er een beetje zon is af en toe, tijdens het duiken!

Ik peer hem er tussenuit.

zaterdag 24 januari 2009

Terug in Sydney

Hej!

Ik ben weer terug in Sydney, en het voelde een beetje als thuiskomen. Na het vochtige Cairns voelde de 30 graden in Sydney heerlijk aan.

Na Noosa heb ik het volgende meegemaakt: ik ben naar Airlie Beach gebust, waar het pijpenstelen regende en ik in een behoorlijk slecht hostel zat (ga nooit naar Koala's, zeker niet in Airlie Beach). Slechte, kleine keuken en geen gemeenschappelijke ruimtes die droog zijn. Maar de volgende dag ben ik op de boot gestapt (de Freight Train), een 18 meter zeilboot met 4 bemanning en 18 passagiers, om te zeilen op de Whitsundays. We hadden redelijk slecht weer (bijna constant miezer-regen), maar desondanks was het erg mooi! Zeilt lekker, zo'n bootje. Kan ook niet omslaan met een gewicht van 12 ton onderin de kiel (van 4,5 m), terwijl de rest van de boot maar 10 ton is. Heerlijk gesnorkeld en enorm veel vissen gezien, ondanks het slechte zicht (geen zon). Ook een kleine duik gemaakt, maar dat ging nog niet zo goed omdat ik problemen had met klaren (druk in oren aanpassen). Maar dat leren we wel eind februari in Cairns. Mijn dive medical heb ik vast gedaan; alles was in orde, ook met mijn oren.

Na de Whitsundays ben ik op de bus gestapt en naar Mission Beach gegaan. Ik had weer een keer zin in een goed hostel, dus ik had een YHA geboekt. Die bleek echter meer dan 10 km van de busstop te zijn, in het regenwoud, en het was 12 uur 's nachts. Moest haast een taxi nemen, maar kreeg toen een lift van 2 Ozzies en een Kiwi die uit de pub kwamen. Supermooi!
Het hostel (Treehouse) was erg rielekst! Mooi gelegen in het regenwoud. Weinig mensen op dat moment, en wel gezellig. Ik wilde een wandeling doen, en een aantal anderen vonden dat ook wel mooi. Uiteindelijk gingen we met zijn zessen. Verder leek het een mooi idee om samen te koken. Dat draaide uit op een mooie maaltijd voor 12 man: burrito's. Superlekker en gezellig. 's Avonds gepokerd tot 2 uur 's nachts en gewonnen :).

Na 2 nachten ben ik weer op de bus gestapt naar Cairns. Daar had ik een prima plek en ben ik wat rondgewandeld samen met Christina (Duits meisje), die ik in het hostel ervoor ontmoet had. Cairns is cheap: hostel-bedden vanaf 12 dollar per nacht (8-bed-dorm) (of 19 voor een 4-bed-dorm. Prima eettentjes en straat-tentjes waar je met een beetje geluk na 9 uur bijvoorbeeld uitstekend Indiaas kunt eten voor 5 dollar. Ook naar de bios geweest in Cairns, naar 7 pounds. Trieste film, maar wel heel mooi! De 2 dames (nog een bekende van Christina tegengekomen, en ook nog een jongen die ook in Treehouse sliep tegelijk met ons) die erbij waren moesten elke 10 minuten huilen ;).

Nu in Sydney heb ik een week geboekt in een goedkoop hostel in Newtown. Ik heb er haast alleen nog maar geslapen en 1x gekookt. De rest van de tijd bij NICTA gezeten, want ik wil een beetje doorwerken. Dat gaat best aardig, ik schiet goed op mijn mijn verslag.
Gisteravond ben ik naar Bondi Beach geweest, naar mijn oude appartement. Nog slechts 3 van de bewoners van 5 weken geleden wonen er! Het was echt supermooi om daar weer even te zijn, en leuk om Oli, Klaudia en Jagoda weer even te zien. We zijn naar Beach Road geweest voor een paar biertjes en ik heb een late trein terug naar Newtown gepakt.
Vandaag ben ik bij een appartement wezen kijken in Erskineville, waar ik 4 weken ga wonen! Niet zo duur, maar iets meer dan het hostel, en mijn eigen kamer! Voor het eerst in 4 maanden :).
Toen ik weer terug was bij NICTA werd ik echter ineens ziek; waarschijnlijk wat verkeerds gegeten. Ik verdenk het brood, dat minder vers leek dan strikt noodzakelijk, ook al was de houdbaarheidsdatum nog okee. In elk geval ondernam mijn lichaam een geslaagde poging om zichzelf eerst aan de bovenkant en vervolgens aan de onderkant binnenstebuiten te keren. Na een paar uurtjes was het voorbij en heb ik een uurtje op de bank in de kantine getukt. Nu is het eigenlijk weer prima. Ik blijf wel dankbaar voor de plek die ik hier heb; het NICTA-kantoor is erg rielekst, heeft een redelijke keuken en ik kan er 24/7 naar binnen! Helaas is er van werken vandaag door het ziek zijn niet zoveel terechtgekomen.

Morgen ga ik weer eens naar de kerk (laatste keer was in Wanaka, NZ... verder steeds aan het reizen of niet in de buurt van een kerk). Daarna ga ik naar een barbequeue van een onderzoeker bij NICTA. Lijkt me wel leuk, een keer een echt Australisch burgerhuis van binnen zien; gaat de eerste keer zijn!

Okee, nu jullie weer geopdateerd zijn, pak ik de fiets maar weer eens :) en ga mijn nieuwe kamer uitproberen!

Groeten!
Ruben

donderdag 8 januari 2009

Kort uit Noosa

He gasten,

Even kort uit Noosa, luisterend naar de David Crowder band (eindelijk, ik kan mijn nieuwe cd's nergens op mijn IPod zetten). Nieuwjaar in Christchurch was prima! Leuk, gast uit Zwitserland (Daniel) ontmoet, lift naar Banks Peninsula gehad. Daar 2 dagen gewandeld, mooie hutjes, warm buitenbad met een vuurtje eronder, superleuk! Genieten van uitzichten, en lekker sjouwen met kleren en slaapzak.

Vliegen naar Brisbane was een ervaring; op het vliegveld getukt (inchecken rond 4 uur) en erachter gekomen dat Jetstar alleen mijn niet aangekondigde checkin baggage wilde aannemen tegen 160 dollar vergoeding. Absurd. Ik heb in plaats daarvan maar mijn tent en wat spullen weggegooid en met alleen carry-on gereisd.

In Brisbane lekker rondgehobbeld in de stad, tweedehands boeken gekocht, museum bezocht en rotsgeklommen, beide samen met Meagan uit Canada. Daar (klimmen) ook Sebastian (geboren in Spanje, van 15 - 33 in Adelaide) ontmoet en daarna met hem samen een cafetje gepakt. Enorm lekkere band daar met wel 12 leden die constant instrumenten wisselden. Heerlijk improviserend, goede stemmen, goede instrumenten. Lekker.

Volgende ochtend met Sebastian door de stad gewandeld en de bus naar Noosa genomen. Hier een meisje (Sarah) uit San Francisco ontmoet en gezellig gekletst. Getukt zonder slaapzak (nergens voor nodig, veel te warm hier) en nu wat internetproblemen in het internetcafe. Maar mijn foto's staan online.... en volgens mij dit bericht ook!

Er staat weer een lading foto's online, voor wie het leuk vindt :).
Groeten!

dinsdag 30 december 2008

Wanaka en Lake Takapo

He gasten,

Even een kort verslag van mijn rondzwervingen nog voor het nieuwe jaar. In Greymouth heb ik enorm genoten van kerst. Ik heb een kerstnachtdienst bezocht in een Anglicaanse kerk, samen met 5 andere hostel-bezoekers. Een mooie dienst! De volgende dag zijn we met zijn vieren naar een community lunch geweest van de gezamenlijke kerken; ook lachen. Alleen wel gek dat iedereen behoorlijk snel weg was na het eten. Maar het was gezellig en erg lekker! Om 3 uur was er vervolgens food in het hostel, waar ik maar een klein beetje heb meegedaan, ook al had ik nog niet bepaald honger. 's Avonds heb ik samen met Ben (UK) lasagne geklust en het samen met een stel uit Finland opgegeten. Erg rielekst.

De volgende dag had ik een lift naar Franz Josef Glacier. Toen ik daar aankwam regende het pijpenstelen en was het 14:30 u. Toen ik om 15:30 nog geen lift had en behoorlijk nat begon te worden, heb ik maar een hostel gepakt voor de nacht en half Lord of the Rings gekeken omdat de regen pas 's avonds laat ophield.

Een dag later kreeg ik een goede lift naar Wanaka, waar ik een hostel vond dat nog niet volgeboekt was. Wanaka is mooi! Het is gelegen aan een groot meer (Lake Wanaka) en in het midden van een vlakte tussen bergen. Door die vlakte wordt het uitzicht wat lieflijker dan het is wanneer je midden tussen de hoge bergen zit. Echt erg mooi. De foto's komen later wel, aangezien ik geen cardreader heb hier.

Zondag ben ik weer naar een Anglicaanse dienst geweest, waar 2 kinderen gedoopt werden. Mooi om bij te zijn. Vervolgens heb ik 's middags een enorm mooie klim gedaan op Mount Roy, tot een hoogte van krap 1600 m (vanaf iets van 600 volgens mij). Mooi uitzicht! En heerlijk naar beneden gewandeld met Bebo Norman in mijn oren.

Maandag heb ik een cursus Rock Climbing gedaan. Niet zoals ik wilde, een hele dag, maar een halve aangezien er maar 1 andere boeking was. Maar omdat we met zijn 2en waren, was dat lang genoeg! Ik voel mijn onderarmen nog steeds. We hebben 6 climbs gedaan. Een 12, een 14 met een stukje 16 (waar ik niet doorheen kwam... lastig, zo'n overhang!), nog een 14, een 16 en een 17. Die allemaal met toproping, waarbij je gezekerd bent door een touw tot bovenaan de klim. En aan het eind hebben we nog een 14 geprobeerd met lead-climbing, waarbij je jezelf zekert aan de ankers in de muur en vervolgens naar het volgende anker klimt. Als je valt tijdens lead climbing, heb je kans dat je 2x de afstand tussen de ankers valt, wat dus een behoorlijke schok is. Echt supermooi, dat klimmen! Ik ga alleen nog wel even moeten oefenen denk ik; de eerste keer dat ik een overhang tegen kwam, kon ik er met geen mogelijkheid doorheen komen en waren mijn armen op een gegeven moment te moe om het nog te proberen. Genieten in elk geval.
De rest van de dag heb ik genoten van het weer, in het meer gezwommen, in de zon gelezen en de was gedaan. 's Avonds nog een heerlijke korte wandeling gedaan bij een mooie zonsondergang.

De volgende dag was het liften wat lastiger, maar ging uiteindelijk prima. Na een uur had ik een lift van Wanaka naar Twizel. Dat bleek zo'n saai stadje dat ik doorging naar Lake Tekapo; ik moest alleen 1,5 uur met mijn sunhat in de zon staan voor ik een lift kreeg. Gelukkig had ik John Mayer voor de muziek. Enorm genoten van de scenery on the way. Mooie glooiende velden en bergen.
Toen ik in Lake Tekapo aankwam heb ik een mooie wandeling gemaakt naar de summit van Mount John, waar je echt een heel mooi uitzicht hebt op de 'lage' bergen dichtbij, en het meer zelf, en op de ketens van het Mount Cook national park in de verte.
Ik wilde nog wel graag naar Mount Cook, maar het weer was niet zo best. Helaas dus maar wat eerder naar Christchurch. Toen ik vanmorgen wakker werd om 7.30 om een korte wandeling samen met mijn Duitse kamergenote te doen voor het uitchecken, bleek een Duits stel naar Christchurch te gaan. De wandeling dus maar overgeslagen en een heerlijke lift naar Christchurch gehad. Hier vervolgens rondgewandeld en de gitaar gecheckt die ik ga kopen (zag hem 2 weken geleden in de winkel en de prijzen zijn gunstig door de een goede koers met de Euro). Een Fender Strat DeLuxe (Sunburst)... supermooi! Heerlijk geluid.

Vanavond breng ik New Year's Eve door in Christchurch. Ik zag al een podium op het Cathedral Square, dus er komt vast wat moois. En hier in het hostel doen ze om 6 uur zelfgemaakte pizza's, dus ook genieten.

De komende dagen ga ik misschien naar het Banks Peninsula. Even zien wat het wordt. Lijkt me mooi om nog wat mooie wandelingen te doen tot ik maandagnacht op het vliegveld ga tukken en om 4 uur moet inchecken.

Overigens hoop ik dat jullie gebruik maken van het natuurijs in Nederland! Jammer dat ik dat mis...

dinsdag 23 december 2008

Van Christchurch naar Greymouth

Even een opdatum... ik heb weer het een en ander aan moois meegemaakt.

Zaterdag was de bruiloft van Bart en Janita, echt mooi! Wel anders dan een bruiloft in Nederland: veel officieler wat betreft een bridal party en een groom's party, een groepje dat met de bruidegom en de bruid meelopen. De dienst is veel korter, met eigenlijk alleen de trouwceremonie zelf.
De bruiloft had echt een paar mooie locaties, maar die heb ik zelf niet op de foto staan. Misschien zet Bart nog wat foto's online... de kerk had uitzicht over glooiend land, de receptie was in een wijngaard en het (fantastische) diner was binnen in een mooie schuur aan een lange tafel.

Echt gezellig om ook de familie Van Essen even te ontmoeten hier. Hilarisch met Jelle en Harmen in een motelletje getukt voor en na de bruiloft.

Zondag ben ik naar Christchurch gevlogen, na een heerlijk ontbijt bij de schoonouders van Bart, waar de familie Van Essen verbleef. Lekker door Christchurch gelopen en ingecheckt bij Jailhouse, een oude gevangenis, omgebouwd in een hostel. Mooie plek!
Volgende ochtend door de stad gelopen om dingen te regelen: een lichtere slaazak kopen, een gasflesje regelen voor koken en een gat in mijn schoen laten fixen.

Daarna gelift naar Arthur's Pass, waar ik in 2,5 uur was. Een Engelsman en 2 Duitsers ontmoet. Volgende dag met Ben, de Engelsman, een mooie tocht gedaan naar Avalanche Peak (er lag geen sneeuw, dus geen avalanche gezien). Supermooi! Genieten van de uitzichten. Lekker sporten ook, 1100 m op en neer. Daarna met Ben meegereeden naar Greymouth, waar we kerst vieren (hij is overigens christen). Supermooi hostel! Mooi 2-persoons kamertje, en zelfs schone handdoeken op je kamer!

Ik geniet wel echt van Nieuw-Zeeland, het is fantastisch mooi hier. Ik ben benieuwd wat ik nog ga zien. Ik denk dat ik na kerst afzak naar de Fox en Franz Jozef Glaciers en daarna doorga naar Wanaka, waar ik oud-en nieuw wil vieren. En wil proberen te bergbeklimmen, overigens! Lijkt me echt vet.

Vanuit het mooie en bij tijden zonnige Greymouth wens ik jullie een enorm gezegende kerst en een supermooi nieuwjaar!

donderdag 18 december 2008

Taupo, Tongariro Crossing

Nieuw-Zeeland is mooi!

Na een prima vlucht ontmoette ik Bart op het vliegveld, supermooi hem weer te zien. Hij heeft samen met Janita een mooi plekje voor vanaf komende zaterdag, waar we ma op di in de garage prima hebben geslapen.
Nieuw-Zeeland heeft weer 2 uur verschil met Sydney, dus nu zit ik op een plek met 12 uur tijdsverschil met Nederland. Lekker bezig dus...

Ik ben de volgende dag naar Auckland-centrum getreind en heb daar na een uurtje de bus gepakt naar Taupo, een 5 uur durende rit door mooi landschap inclusief schapen en Hobbiton-achtige grasheuvels (en ja, het Hobbiton-gedeelte van Lord of the Rings is daar opgenomen :-)).
Taupo is mooi, en gelegen aan het grootste meer in Nieuw-Zeeland. Het hostel was ook erg rielekst. Ik heb er 3 nachten getukt.

De eerste hele dag hier heb ik samen met Abigail, een dame van 29 uit Manchester die hier rondreist, een mooie, rustige wandeling gemaakt langs de langste rivier in Nieuw-Zeeland, gekeken naar bungyjumps bij de hoogste bungy boven water, een mooie waterval gezien, gebaad in een hot water spring (superrielekst en leuk!) en ben ik flink verbrand (het was bewolkt toen we gingen, en we dachten binnen 2 uur terug te zijn).

Gisteren heb ik de Tongariro Crossing gedaan. 6:20 de bus naar Tongariro National Park en van 8 tot 16.30 de tijd om te wandelen. Veel wind en kou en wolk op de weg naar boven. Zie ook de foto's. Gelukkig klaarde het rond het middaguur verder op. Supermooie uitzichten, maar Mount Doom (eigenlijk Mount Ngauruhoe) kwam nooit helemaal uit de wolken. Goed doorgewandeld samen met een Duitser (Stephan) en een Zwitser (Patric) uit het hostel, en inclusief de sidetrack naar Mt. Tongariro in 7,5 uur klaar. Mooie sessie!

Gisteravond heerlijk gerielekst bij een mooie zonsondergang op het balkon van het hostel, wat leuke gesprekken gehad, en nu ben ik om 10:25 klaar om de bus te pakken over een halfuur, terug naar Auckland, voor Barts vrijgezellenfeest en de bruiloft morgen!

In de tussentijd ga ik proberen wat af te slanken (lose some weight), maar dan uit mijn backpack. Misschien maar minder shirts, onderbroeken etc mee, en een nieuwe kleine slaapzak kopen, want mijn backpack was zonder food en water en een Lonely Planet al 17 kg op het vliegveld. We zien het wel; ik moet ook in Christchurch mijn schoen even zien te fixen omdat het stiksel loslaat.

Nouija, hoor jullie later, en bekijk de mooie foto's!