dinsdag 30 december 2008

Wanaka en Lake Takapo

He gasten,

Even een kort verslag van mijn rondzwervingen nog voor het nieuwe jaar. In Greymouth heb ik enorm genoten van kerst. Ik heb een kerstnachtdienst bezocht in een Anglicaanse kerk, samen met 5 andere hostel-bezoekers. Een mooie dienst! De volgende dag zijn we met zijn vieren naar een community lunch geweest van de gezamenlijke kerken; ook lachen. Alleen wel gek dat iedereen behoorlijk snel weg was na het eten. Maar het was gezellig en erg lekker! Om 3 uur was er vervolgens food in het hostel, waar ik maar een klein beetje heb meegedaan, ook al had ik nog niet bepaald honger. 's Avonds heb ik samen met Ben (UK) lasagne geklust en het samen met een stel uit Finland opgegeten. Erg rielekst.

De volgende dag had ik een lift naar Franz Josef Glacier. Toen ik daar aankwam regende het pijpenstelen en was het 14:30 u. Toen ik om 15:30 nog geen lift had en behoorlijk nat begon te worden, heb ik maar een hostel gepakt voor de nacht en half Lord of the Rings gekeken omdat de regen pas 's avonds laat ophield.

Een dag later kreeg ik een goede lift naar Wanaka, waar ik een hostel vond dat nog niet volgeboekt was. Wanaka is mooi! Het is gelegen aan een groot meer (Lake Wanaka) en in het midden van een vlakte tussen bergen. Door die vlakte wordt het uitzicht wat lieflijker dan het is wanneer je midden tussen de hoge bergen zit. Echt erg mooi. De foto's komen later wel, aangezien ik geen cardreader heb hier.

Zondag ben ik weer naar een Anglicaanse dienst geweest, waar 2 kinderen gedoopt werden. Mooi om bij te zijn. Vervolgens heb ik 's middags een enorm mooie klim gedaan op Mount Roy, tot een hoogte van krap 1600 m (vanaf iets van 600 volgens mij). Mooi uitzicht! En heerlijk naar beneden gewandeld met Bebo Norman in mijn oren.

Maandag heb ik een cursus Rock Climbing gedaan. Niet zoals ik wilde, een hele dag, maar een halve aangezien er maar 1 andere boeking was. Maar omdat we met zijn 2en waren, was dat lang genoeg! Ik voel mijn onderarmen nog steeds. We hebben 6 climbs gedaan. Een 12, een 14 met een stukje 16 (waar ik niet doorheen kwam... lastig, zo'n overhang!), nog een 14, een 16 en een 17. Die allemaal met toproping, waarbij je gezekerd bent door een touw tot bovenaan de klim. En aan het eind hebben we nog een 14 geprobeerd met lead-climbing, waarbij je jezelf zekert aan de ankers in de muur en vervolgens naar het volgende anker klimt. Als je valt tijdens lead climbing, heb je kans dat je 2x de afstand tussen de ankers valt, wat dus een behoorlijke schok is. Echt supermooi, dat klimmen! Ik ga alleen nog wel even moeten oefenen denk ik; de eerste keer dat ik een overhang tegen kwam, kon ik er met geen mogelijkheid doorheen komen en waren mijn armen op een gegeven moment te moe om het nog te proberen. Genieten in elk geval.
De rest van de dag heb ik genoten van het weer, in het meer gezwommen, in de zon gelezen en de was gedaan. 's Avonds nog een heerlijke korte wandeling gedaan bij een mooie zonsondergang.

De volgende dag was het liften wat lastiger, maar ging uiteindelijk prima. Na een uur had ik een lift van Wanaka naar Twizel. Dat bleek zo'n saai stadje dat ik doorging naar Lake Tekapo; ik moest alleen 1,5 uur met mijn sunhat in de zon staan voor ik een lift kreeg. Gelukkig had ik John Mayer voor de muziek. Enorm genoten van de scenery on the way. Mooie glooiende velden en bergen.
Toen ik in Lake Tekapo aankwam heb ik een mooie wandeling gemaakt naar de summit van Mount John, waar je echt een heel mooi uitzicht hebt op de 'lage' bergen dichtbij, en het meer zelf, en op de ketens van het Mount Cook national park in de verte.
Ik wilde nog wel graag naar Mount Cook, maar het weer was niet zo best. Helaas dus maar wat eerder naar Christchurch. Toen ik vanmorgen wakker werd om 7.30 om een korte wandeling samen met mijn Duitse kamergenote te doen voor het uitchecken, bleek een Duits stel naar Christchurch te gaan. De wandeling dus maar overgeslagen en een heerlijke lift naar Christchurch gehad. Hier vervolgens rondgewandeld en de gitaar gecheckt die ik ga kopen (zag hem 2 weken geleden in de winkel en de prijzen zijn gunstig door de een goede koers met de Euro). Een Fender Strat DeLuxe (Sunburst)... supermooi! Heerlijk geluid.

Vanavond breng ik New Year's Eve door in Christchurch. Ik zag al een podium op het Cathedral Square, dus er komt vast wat moois. En hier in het hostel doen ze om 6 uur zelfgemaakte pizza's, dus ook genieten.

De komende dagen ga ik misschien naar het Banks Peninsula. Even zien wat het wordt. Lijkt me mooi om nog wat mooie wandelingen te doen tot ik maandagnacht op het vliegveld ga tukken en om 4 uur moet inchecken.

Overigens hoop ik dat jullie gebruik maken van het natuurijs in Nederland! Jammer dat ik dat mis...

dinsdag 23 december 2008

Van Christchurch naar Greymouth

Even een opdatum... ik heb weer het een en ander aan moois meegemaakt.

Zaterdag was de bruiloft van Bart en Janita, echt mooi! Wel anders dan een bruiloft in Nederland: veel officieler wat betreft een bridal party en een groom's party, een groepje dat met de bruidegom en de bruid meelopen. De dienst is veel korter, met eigenlijk alleen de trouwceremonie zelf.
De bruiloft had echt een paar mooie locaties, maar die heb ik zelf niet op de foto staan. Misschien zet Bart nog wat foto's online... de kerk had uitzicht over glooiend land, de receptie was in een wijngaard en het (fantastische) diner was binnen in een mooie schuur aan een lange tafel.

Echt gezellig om ook de familie Van Essen even te ontmoeten hier. Hilarisch met Jelle en Harmen in een motelletje getukt voor en na de bruiloft.

Zondag ben ik naar Christchurch gevlogen, na een heerlijk ontbijt bij de schoonouders van Bart, waar de familie Van Essen verbleef. Lekker door Christchurch gelopen en ingecheckt bij Jailhouse, een oude gevangenis, omgebouwd in een hostel. Mooie plek!
Volgende ochtend door de stad gelopen om dingen te regelen: een lichtere slaazak kopen, een gasflesje regelen voor koken en een gat in mijn schoen laten fixen.

Daarna gelift naar Arthur's Pass, waar ik in 2,5 uur was. Een Engelsman en 2 Duitsers ontmoet. Volgende dag met Ben, de Engelsman, een mooie tocht gedaan naar Avalanche Peak (er lag geen sneeuw, dus geen avalanche gezien). Supermooi! Genieten van de uitzichten. Lekker sporten ook, 1100 m op en neer. Daarna met Ben meegereeden naar Greymouth, waar we kerst vieren (hij is overigens christen). Supermooi hostel! Mooi 2-persoons kamertje, en zelfs schone handdoeken op je kamer!

Ik geniet wel echt van Nieuw-Zeeland, het is fantastisch mooi hier. Ik ben benieuwd wat ik nog ga zien. Ik denk dat ik na kerst afzak naar de Fox en Franz Jozef Glaciers en daarna doorga naar Wanaka, waar ik oud-en nieuw wil vieren. En wil proberen te bergbeklimmen, overigens! Lijkt me echt vet.

Vanuit het mooie en bij tijden zonnige Greymouth wens ik jullie een enorm gezegende kerst en een supermooi nieuwjaar!

donderdag 18 december 2008

Taupo, Tongariro Crossing

Nieuw-Zeeland is mooi!

Na een prima vlucht ontmoette ik Bart op het vliegveld, supermooi hem weer te zien. Hij heeft samen met Janita een mooi plekje voor vanaf komende zaterdag, waar we ma op di in de garage prima hebben geslapen.
Nieuw-Zeeland heeft weer 2 uur verschil met Sydney, dus nu zit ik op een plek met 12 uur tijdsverschil met Nederland. Lekker bezig dus...

Ik ben de volgende dag naar Auckland-centrum getreind en heb daar na een uurtje de bus gepakt naar Taupo, een 5 uur durende rit door mooi landschap inclusief schapen en Hobbiton-achtige grasheuvels (en ja, het Hobbiton-gedeelte van Lord of the Rings is daar opgenomen :-)).
Taupo is mooi, en gelegen aan het grootste meer in Nieuw-Zeeland. Het hostel was ook erg rielekst. Ik heb er 3 nachten getukt.

De eerste hele dag hier heb ik samen met Abigail, een dame van 29 uit Manchester die hier rondreist, een mooie, rustige wandeling gemaakt langs de langste rivier in Nieuw-Zeeland, gekeken naar bungyjumps bij de hoogste bungy boven water, een mooie waterval gezien, gebaad in een hot water spring (superrielekst en leuk!) en ben ik flink verbrand (het was bewolkt toen we gingen, en we dachten binnen 2 uur terug te zijn).

Gisteren heb ik de Tongariro Crossing gedaan. 6:20 de bus naar Tongariro National Park en van 8 tot 16.30 de tijd om te wandelen. Veel wind en kou en wolk op de weg naar boven. Zie ook de foto's. Gelukkig klaarde het rond het middaguur verder op. Supermooie uitzichten, maar Mount Doom (eigenlijk Mount Ngauruhoe) kwam nooit helemaal uit de wolken. Goed doorgewandeld samen met een Duitser (Stephan) en een Zwitser (Patric) uit het hostel, en inclusief de sidetrack naar Mt. Tongariro in 7,5 uur klaar. Mooie sessie!

Gisteravond heerlijk gerielekst bij een mooie zonsondergang op het balkon van het hostel, wat leuke gesprekken gehad, en nu ben ik om 10:25 klaar om de bus te pakken over een halfuur, terug naar Auckland, voor Barts vrijgezellenfeest en de bruiloft morgen!

In de tussentijd ga ik proberen wat af te slanken (lose some weight), maar dan uit mijn backpack. Misschien maar minder shirts, onderbroeken etc mee, en een nieuwe kleine slaapzak kopen, want mijn backpack was zonder food en water en een Lonely Planet al 17 kg op het vliegveld. We zien het wel; ik moet ook in Christchurch mijn schoen even zien te fixen omdat het stiksel loslaat.

Nouija, hoor jullie later, en bekijk de mooie foto's!

zondag 14 december 2008

Vakantie!

Mooie vrienden,

Het wordt even een kort bericht, in plaats van een langer bericht, zoals ik van plan was.
Over 20 minuten ga ik richting trein en vliegveld met een ENORME backpack waar ook kampeerspullen in zitten. Ik heb er superveel zin in!
Vanavond kom ik aan in Auckland, Nieuw-Zeeland, en word opgehaald door Bart van Essen, een vriend uit Nederland. Vervolgens logeer ik een nachtje in het huis van zijn vriendin, waarna ik de bus pak naar Taupo, een plaatsje bij een meer 5 uur van Auckland. Daar heb ik 2 dagen waarin ik een tocht wil doen: de Tongariro Crossing, wat de mooiste one-day walk van Nieuw-Zeeland wordt genoemd. Ben benieuwd!
Vervolgens ga ik terug naar Auckland en heb ik vrijdag Barts vrijgezellenfeest. De dag erna trouwt hij met Janita, en is het feest :). De dag daarna reis ik af naar Christchurch, voor mijn Zuid-eiland lift-en-hike-avontuur.
Waarschijnlijk besteed ik de kerst in Queenstown. Daar wil ik ook een poging wagen voor bergbeklimmen. Lijkt me mooi. De rest van mijn verblijf is nog ongepland, dus we zien waar we uitkomen. Ik heb een lonely planet van Nieuw-Zeeland, dus het komt wel goed.

Op 6 januari vlieg ik vrooeeg in de ochtend naar Brisbane. Daar moet ik helaas naar de tandarts, omdat ik een stukje van mijn hoektand heb afgebroken (stom...). Daarna hoop ik redelijk vlot naar Fraser Island te gaan, waar ik 3 dagen rondrijd met max 9 anderen in een grote 4x4; supermooi.

Verder moet ik mijn trip langs de oostkust nog plannen, maar dat komt onderweg wel :).

Ik ga mijn spullen nog even in de berging gooien en dan vertrek ik. Ik laat af en toe wel wat horen van wat ik meemaak, en hopelijk kan ik wat plaatjes laten zien. Mochten er interessante dingen gebeuren, dan hoor ik het nog steeds graag! Het is mooi af en toe een mailtje te zien langskomen, of een blogpost-bericht te zien...

Groeten!
Ruben

donderdag 4 december 2008

Bijna op reis!

Het duurt nog 1,5 week voor ik begin met mijn reis door Nieuw-Zeeland en langs de oostkust van Australie. Ideeën die ik heb voor dingen om te doen: veel bergwandelen, bergbeklimmen, grot-rivier-volgen en abseilen, jacuzi's maken op een warmwater-strand (in Nieuw-Zeeland, als je graaft, komt er warm water boven), paardrijden, zwemmen met dolfijnen, op een zeiljacht, snorkelen, een duik-cursus bij het great barrier reef en met een 4x4 over Fraser Island scheuren.

Maar het zal wel niet allemaal lukken. In elk geval heb ik er veel zin in!

Intussen begint mijn thesis-werk aardig op te schieten. Gelukkig maar, want schrijven is niet mijn grootste hobby. Maar er is nog genoeg te doen, en het is maar zo nog niet af. Gelukkig heb ik nog een week of zes nadat ik terugkom van mijn reis.

Mijn huis is inmiddels enigszins van samenstelling veranderd. We hadden regelmatig 2 Franse meisjes op bezoek naast de 2 Franse dames die bij ons woonden. Die zijn nu allemaal weg, net als een joodse jongen die er al de hele tijd dat ik er was, woonde. Er zijn nu 3 nieuwe joodse kerels, die erg rielekst zijn, en ook een stuk minder rommel maken in de woonkamer! En we hebben tijdelijk een Fransman bij ons wonen - voor 2 weken. Maar over 1,5 week verlaat ik zelf ook het appartement. Ik ben benieuwd waar ik uitkom wanneer ik weer een kamer zoek na mijn vakantie. Ik denk dat ik ga kijken of ik wat dichter bij mijn werkadres kan wonen, dat is wel zo makkelijk met het afmaken van mijn thesis. Ook lijkt het me wel leuk om met locals in een huis te wonen, maar ik weet niet of dat lukt voor zo'n korte periode (6 weken).

Mijn fiets had weer wat kuren deze week. Nadat ik mijn zesde lekke band in Australie had, waarvan de laatste 3 afgelopen week, heb ik toch maar een nieuwe band geregeld. Blijkt een eitje te zijn om die te verwisselen met mijn supervette fiets; gewoon de achteras losdraaien, wiel verplaatsen, band verwisselen, wiel terug, vastdraaien. Mooi, zo'n snel-verwissel-mechanisme op mountainbikes.

Ik ga hem peren, en ik heb weekeind! Wat ik ga doen, weet ik nog niet. Misschien wat lezen, en thuis wat klooien met mijn compu. Misschien wat op het strand liggen en zwemmen. Misschien wel weer een dagje ergens wandelen. Even zien!

Later :)

Ps. het blijft mooi af en toe wat te horen uit Nederland. Absurd dat het daar nu sneeuwt!